اینورتر سینوسی

مقایسه شکل موج اینورتر سینوسی خالص با شکل موج اینورتر شبه سینوسی

ولتاژ خروجی یک اینورتر سینوسی خالص، شکل موج سینوسی مانند شکل موج سینوسی ولتاژ برق شهری دارد. تصویر ضمیمه شکل موج اینورتر سینوسی خالص و اینورتر شبه سینوسی را نشان می دهد. در یک موج سینوسی، افزایش و کاهش ولتاژ بسیار نرم است و تغییرات ناگهانی در فاز ندارد.

 

ولتاژ در یک موج شبه سینوسی، افزایش و کاهش ولتاژ به صورت ناگهانی است. ولتاژ افزایش می یابد و به طور ناگهانی سقوط می کند، زاویه فاز نیز به طور ناگهانی تغییر می کند. بنابراین، هر دستگاهی که از یک مدار کنترل استفاده می کند که فاز (برای کنترل ولتاژ / سرعت) یا ولتاژ صفر لحظه ای را حس می کند با استفاده از اینورتر شبه سینوسی نمی تواند کار کند.

همچنین، یک موج شبه سینوسی از شکل موج مربعی تشکیل شده است که فرکانسهای آنها ضرایب فرد فرکانس پایه (۵۰ هرتر) است. بعنوان مثال یک موج سینوسی ۵۰ هرتز از هارمورنیکهای سوم ( ۱۵۰ هرتز) پنجم ( ۲۵۰ هرتز ) هفتم ( ۳۵۰ هرتز) و … تشکیل شده است. محتوای هارمونیک فرکانس بالا در یک موج سینوسی تغییر یافته رادیو افزایش یافته است. هارمونیکهای فرکانس بالا در شکل موج شبه سینوسی باعث افزایش تداخل رادیویی، ایجاد حرارت بالا در موتورها و تولید اورلود ناشی از کاهش امپدانس خازن های فیلتر فرکانس  پایین می شود.

 

مزایای استفاده از اینورتر های سینوسی

–  شکل موج خروجی یک اینورتر سینوسی دارای اعوجاج بسیار کم و شکل موج تمیز مشابه با برق شبکه است.

– بارهای القایی مثل مایکروویو و موتورها سریعتر، با صدای کمتر و خنک تر عمل می کنند.

– کاهش صدا در چراغ های فلورسنت، تقویت کننده های صوتی، تلویزیون، فکس و سایر ماشین آلات.

– پیشگیری از خرابی و عملکرد اشتباه در کامپیوترها، چاپگر ها و مانیتورها

–  برخی لوازم مانند موتورها نباید با اینورترهای شبه سینوسی راه اندازی شوند و ممکن است آسیب ببینند.

درباره مدیر ارشد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • هجده − پانزده =